چرا باید با انواع «خیارات در عقد قرار داد» آشنا باشیم :
در تمامی قولنامه ها ، مبایعه نامه ها و قراردادهای چاپی که در دفاتر مشاور املاک تنظیم می شود ، بندی گنجانده شده مبنی بر «اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش» ، جمله ای حقوقی که بیشتر کلماتش عربی است و البته طرفین معامله به طور معمول توجهی به این بند ندارند و قرارداد را امضا می کنند. اما به واقع «خیارات» چیست و «اسقاط کافه» آن یعنی چه؟
برخی از قراردادها مانند عقد بیع (خرید و فروش) ، اجاره ، صلح و نکاح از جمله عقودی هستند که پس از آن طرفین حق برهم زدن آن را ندارند مگر به واسطه یک دلیل قانونی یا اختیاری که در قرارداد برای فسخ معامله به آنها داده شده است. به این اختیار فسخ معامله که برخی از آنها توسط قانون به طرفین معامله داده شده یا در ضمن قرارداد به نفع طرفین شرط شده، در اصطلاح حقوقی، «خیار» می گویند.
به عبارت دیگر، در قراردادهایی که نام برده شد، اصل بر این است که وقتی قراردادی منعقد می شود، طرفین به آن ملتزم بوده و در هیچ شرایطی آن را زیرپا نگذارند، مگر این که صاحب حق فسخ، یا همان «خیار» باشند. به جمع انواع خیار، «خیارات» گفته می شود.
حالا وقتی صحبت از اسقاط کافه خیارات می شود، باید دید معنای جمله به طور کلی چه می شود؟ اسقاط یعنی ساقط کردن و از بین بردن؛ کافَه هم یعنی همه و تمام؛ خیارات هم که یعنی اختیار فسخی که در معاملات قطعی شده، برای ما وجود دارد. بنابراین ما با امضای بند «اسقاط کافه خیارات» تمام اختیارات فسخی را که قانون یا توافق برای ما در معاملات گذاشته اند، از بین می بریم و ملتزم می شویم که تحت هیچ شرایطی قرارداد را فسخ نکنیم.

ما به قانون متفاوت می نگریم

مرکزی : تهران ، ستاری شمال ، خیابان مخبری ، پلاک 180 ، طبقه سوم ، واحد 6
شعبه اکباتان : شهرک اکباتان ، ابتدای بلوار نفیسی ، پلاک ٧ ، طبقه دوم ، واحد ٨
✆ شنبه تا پنج شنبه 8:00 الی 18:00
44403725
44892569

تولید محتوا : علی صلاحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *